Hej!

Våran #436 är danskbygd, Bianca-varvet, 1990. Efter 23 år valde propellern att kollapsa. Sprickbildning måste ha föregått kollapsen. Dessa har sannolikt sitt ursprung i tveksamt gods, en konstruktion med för små marginaler och de upprepade smällar som uppstår när propellerbladen slår ut: materialutmattning (fatigue) således.

Ny prop beställdes hos Capella Marin, Skogås. När den sedan (efter ett mödosamt demonteringsjobb av de gamla resterna) skulle monteras var propaxeln inte mm-gängad utan UNC-gängad med en diameter på 5/8"! Även det klarade Capella Marin av galant. Heder åt dem. Förutom att de har koll på att udda företeelser med dimensioner o gängsnitt, har jag informerat Wille på Albinhallen.

REKOMENDATION: Kolla prop efter sprickbildning och byt om sådan upptäcks!

Nu med blicken framåt:

Jag avser byta motor och tänker ta till rejält, en 30-pållars trecylindrig Lombardini. Då kollar jag i de nya klassreglerna och finner att dessa är låsta till fabrikat och variant 2GM.

Som tidigare regelmänniska inom luftfarten anser jag det kortsiktigt och föreslår att regeln ändras på denna punkt och att regleringen i st anger max/min för massa o ev placering.

Lombardinin har samma dimensioner men väger c:a 10 kg mer än Yanmaren.

Kommer jag fortfarande då vara en sann Nova-ägare efter ett sådant motorbyte?

Ser fram mot en reaktion så småningom.

Lev väl!

Egil Cederborg

Nova436 Sjöbris

Ordförande svarar: Tack Egil för ditt mail och för att du delat med dig av dina erfarenheter av propellerhaveri på grund av materialutmattning. Våra Novor börjar nu uppnå en respektabel ålder och "ålderskrämpor" kan börja märkas här och var. Förutom exemplet ovan med en sliten propeller är riggen kanske den allra viktigaste delen att kontrollera för förslitningsskador. När det gäller klassreglerna och specificeringen att motorn i Nova måste vara en Yanmar 2GM så står det i klassreglerna Yanmar 2GM eller likvärdig med samma vikt och tyngdpunkt.

Kappseglingsansvarige Leif Danielsson förtydligar; Har man en ny motor som placeras på samma ställe i båten och den väger ungefär det samma (eller mer som i detta fallet) så är inte det ett bekymmer, det funkar ändå med klassreglerna. Självklart måste det vara möjligt att byta motor och fortfarande uppfylla klassreglerna.

Bilden visar Egils havererade propeller