Klassregler
2013
för
Nova-klassen
Myndighet
Svenska Seglarförbundet, af Pontins väg 6, SE-115 21 STOCKHOLM
Nova-båten konstruerades 1981 av Peter Norlin
Nova antogs som klassförbund i Svenska Seglarförbundet 2004
DEL 1 – Administration
Avdelning A – Allmänna regler
A.1Förkortningar och definitioner
A.1.1SSFSvenska Seglarförbundet
NovaFNova Förbundet
RSRRedskapsreglerna
KSRKappseglingsreglerna
A.1.2Ordet ”ska” är tvingande och ordet ”får” är tillåtande
A.2Myndighet och ansvar
A.2.1Klassens nationella myndighet är SSF som ska samarbeta med NKF i alla frågor som rör de här klassreglerna.
A.2.1Varken SSF, NovaF eller en mätman ska ha något rättslig ansvar med utgångspunkt i de här klassreglerna.
A.3ISAF:s regler
A.3.1De här klassreglerna ska läsas tillsammans med RSR, och alla mått ska tas i enlighet med RSR om inte annat anges.
A.3.2När en term används i sin definierade betydelse i RSR är den skriven i fet stil.
A.4Ändringar i klassreglerna
A.4.1Ändringar i de här klassreglerna ska föreslås av NovaF och godkännas av SSF.
A.4.2NovaF ska föreslå klassregeländring på anmodan av SSF.
A.5Tolkningar av klassreglerna
A.5.1Tolkningar av de här klassreglerna ska göras av NovaF.
A.5.2NovaF ska snarast möjligt informera SSF om tolkningen.
A.5.3En medlem av NovaF får överklaga en tolkning till SSF.
A.5.4En tolkning gäller endast under innevarande år och ska följas av en motsvarande klassregeländring.
A.6Segelnummer
A.6.1Segelnummer ska utfärdas av NovaF.
Avdelning B – Godkännande av båt
B.1Mätbrev
B.1.1Mätbrev utfärdas inte.
B.2mätning och besiktning
B.2.1All mätning ska utföras enligt RSR.
B.2.3Besiktning i samband med tävling ska utföras enlig RSR eller med ”JÄMFÖRANDE KONTROLLMÄTNING” i överensstämmelse med B.2.3.
B.2.3Jämförande kontrollmätning
Följande procedur får användas om de här klassreglerna inte anger något annat för den del som ska kontrolleras:
a)Minst tre referensbåtar ska tas ut genom lottning.
b)Delen ifråga ska mätas, både på den båt som ska kontrolleras och referensbåtarna med identiska mätmetoder.
C.1Båt
C.1.1Dimensioner
minimummaximum
Djupgående .............................................................................................
C.1.2Vikter
Båtens vikt i torrt tillstånd......................................................................................................
C.1.3Korrektionsvikter
Eventuella korrektionsvikter ska fästas permanent till däckets undersida.
C.2Rigg
C.2.1Dimensioner
minimummaximum
Förtriangelbas.........................................................................................
Förtriangelhöjd......................................................................................
C.3segel
C.3.1Begränsningar
(a) Inte fler än ett storsegel, 3 försegel och 2 spinnakrar får finnas ombord under en tävling.
(b) Inte fler antalet segel som anges i C.3.1 a) får användas under en tävling förutom när ett segel förlorats eller skadats så att det inte kan lagas. Sådant utbyte av segel får endast göras med seglingsnämndens godkännande.
C.3.2Igenkänningstecken
Segelnummer ska överensstämma med KSR.
C.4Utrustning
C.4.1OBLIGATORISK
(a)Ankare, minst
(b)Ankarlina, minst
(c)2 batterier, minst 75 Ah vardera
(d)Lanternor godkända för färd på internationellt vatten
(e)Kompass
(f)1 länspump
(g)2 bogserlinor/förtöjningstampar, längd minst
(h)Flytplagg till varje besättningsmedlem
(i)1 brandsläckare
C.5Medlemskap
C.5.1Då Nova kappseglar i en egen klass ska ägaren eller ägarens representant ska vara medlem i NovaF.
C.6Reklam
C.6.1Reklam är endast tillåten enligt ISAFs reklambestämmelser, Regulation 20, kategori C.
D.1.1mätning
Mätning ska utföras i enlighet med RSR eller med jämförande kontrollmätning i enlighet med B.2.2.
d.2.1UPPBYGGNAD
Skrovskalet ska vara byggd i av NovaF godkänd form.
Glasfiberarmerad polyester.
D.3UPPBYGGNAD
Däcket ska vara byggt i av NovaF godkänd form
Glasfiberarmerad polyester med distansmaterial
D.4Skrov
minimummaximum
Skrovets längd....................................................................................
Skrovets bredd, exklusive avbärarlist, vid språnglinjen..................................................................
D.4.2 SKOTT och skrovförstärkningar
Skott och skrovförstärkningar ska finnas i enlighet med av NovaF godkända konstruktions- och byggnadsritningar.
D.4.3 Beslag
Obligatoriska
(a)Stävbeslag
(b)Förstagsbeslag
(c)Vantfästen
(d)Skotskenor för försegel
(e)Storskotskena och travare
(f)Mastfot
(g)Förtöjningsknapar för och akter
D.5 Inredning
d.5.1OBLIGATORISK
(a)Förpik med 2 kojer
(b)Toalettutrymme med toalettstol och handfat
(c)Garderob och högskåp
(d)Salong med sittplats för 6 personer
(e)Pentry med spis, ugn, diskho och kylbox
(f)Hängskåp under skarnäck i salongen
(g)Navigationsbord
D.6 Motor
D.6.1OBLIGATORISK
Inombordsmotor Yanmar GM2 eller motsvarande med samma vikt och tyngdpunkt.
E.1Köl
E.1.1Uppbyggnad
Kölen ska tillverkas i av NovaF godkänd form.
E.1.1MATERIAL
Kölen ska vara av järn.
E.1.2vikt
minimummaximum
Köl ....................................................................................
E.2Roder, hjärtstock och rorkult
E.2.1Uppbyggnad
(a)Rodret ska tillverkas i av NovaF godkänd form
(b)Hjärtstocken ska vara homogen
E.2.2MATERIAL
(a)Rodret ska vara av glasfiberarmerad polyester med av NovaF godkänt fyllnadsmaterial
(b)Hjärtstocken ska vara av rostfritt syrafast stål.
E.2.3DIMENSIONer
minimummaximum
Hjärtstockens diameter ..............................................................................................................
e.2.4Beslag
Hjärtstocken ska vara lagrad i skrovgenomföring och däck.
F.1.1KONSTRUKTION
Rundhultet får konas.
Rundhultet ska vara av aluminiumlegering. Den får vara eloxerad.
minimummaximum
Mätbandsbredd ..........................................................................................
Avstånd mellan mastmätband..................................................................
Avstånd mellan centrum förstagsinfästning och undersida
spinnakerfall då detta är utsträckt vinkelrätt mot rundhultet.....................................................................
Rundhulten får vara av valfri tvärsnittsform över hela sin längd.
Rundhultet får vara av valfritt material.
minimummaximum
Mätbandsbredd ..........................................................................................
Mätbandsavstånd ....................................................................................
Rundhultet får vara av valfritt material.
f.3.2dimensioner
minimummaximum
Spinnakerbomslängd...............................................................................
F.4.1OBLIGATORISK
(a)1 förstag
(b)2 toppvant
(c)2 undervant
(d)1 akterstag
F.4.2VALFRI
(a)checkstag
(b)babystag
(c)backstag
(d)fiol
F.4.3MATERIAL
Rostfri 19-trådig vajer eller heldragen tråd, akterstaget får vara av valfritt material.
G.1mätning
Mätning ska utföras i enlighet med RSR
G.2Certifiering
G.2.1Segel ska överenstämma med de klassregler som gällde vid inmätningen.
G.2.2Förbundsmätmannen ska certifiera storsegel och försegel vid halshornet och spinnakrar vid fallhornet och ska signera godkännandemarkeringen samt datera den med datum för inmätning.
G.2.3Segelmakare med av SSF utfärdad certifieringslicens får certifiera egentillverkade segel och jämställs härvid med en förbundsmätman
(a)Klassmärket ska överensstämma med dimensioner och föreskrifter i mätdiagram nr...........
(a)Uppbyggnaden ska vara: mjukt segel, enkeldukssegel
(b)Seglets huvuddel ska endast bestå av vävd duk eller laminerad duk. Fibrerna i duken får vara av valfritt material
(c)Seglet får ha valfritt antal lattfickor i akterliket.
(d)Följande är tillåtet: sömnad, lim, tejp, likrep, hornringar, fallhornsskädda med fästanordning, Cunninghamögla/-talja, lattfickeförstärkning, elastiskt band för lattfickor, ändbeslag för lattfickor, mast- och bomtravare, snörplina med justeranordning, fönster, kontrastband, segelmakarmärke, mätdekal, segelknapp, skvallertrådar.
G.3.3DIMENSIONer
minimummaximum
Halvbredd ...............................................................................................
Trekvartsbredd.........................................................................................
G.4.1.1uppbyggnad
(a)Uppbyggnaden ska vara: mjukt segel, enkeldukssegel
(b)Seglets huvuddel ska endast bestå av vävd eller laminerad duk. Fibrerna i duken får vara av valfritt material
(c)Följande är tillåtet: sömnad, lim, tejp, likrep, hornringar, hakar, elastiskt band för lattfickor, lattfickeförstärkning, ändbeslag för lattfickor, snörplina med justeranordning, fönster, segelmakarmärke, kontrastband, royaltybevis, segelknapp, skvallertrådar, mätdekal. Försegel med förliksperpendikel mindre eller lika med
G.4.1.2DIMENSIONer
minimummaximum
Förlikslängd ..........................................................................................
Förliksperpendikel ..................................................................................
Halvbredd................................................................................................
Trekvartsbredd........................................................................................
(a)Uppbyggnaden ska vara: mjukt segel, enkeldukssegel
(b)Seglets huvuddel ska endast bestå av vävd eller laminerad duk. Fibrerna i duken får a vara av valfritt material.
(c)Följande är tillåtet: sömnad, lim, tejp, hornringar, ringar för nedhalslinor, segelmakarmärke, kontrastband, royaltybevis, segelknapp, skvallertrådar, mätdekal.
minimummaximum
Stående liks längd .................................................................................
Halvbredd ...............................................................................................
Underlikslängd .......................................................................................
Skillnad mellan diagonalerna ........................................................................ xx mm
Del III – Appendix
H.1Officiella ritningar
H.1.1Segelplan nr; 56:5 datum;1984 03 19
H.1.2Inredning nr; 56:4:2 datum; 1980 10 13
H.1.3Däckslayout nr; 56:3:1 datum; 1981 12 17
H.1.4Köl nr; 56:7:1 datum; 1980 10 24
Gäller från: 2013-03-01
Föregående utgåvor: 2009-03-16